JULI 2013
På Liljeholmens station hänger prismor i taket som bryter solljuset i dess grundfärger och då kan det se ut så här på golvet.
AUGUSTI 2013
Längs dikesrenarna växer många olika arter med vita blomklasar. Blommorna är små och helhetsintrycket är därför otydligt. Det är först när synavståndet är någon decimeter som skönheten och symmetrin avslöjas, som hos den här vildmoroten.
SEPTEMBER 2013
Oftast ser man på blommor på lite avstånd, men har fotografen stuckit nästan i en blå irisblomma. Den har en nästan otrolig symmetri.
OKTOBER 2013
I taket ovanför plattformen för tvärbanan på Gullmarsplan sitter den här färgglada neoninstallationen.
NOVEMBER 2013
BLÅ GRYNING
Höstens soluppgångar är färgstarka, men hur skulle en soluppgång i bara en färgton se ut? Så här kanske...
DECEMBER 2013
Det brukar inte vara något större drag under galoscherna när det spelas schack. Men här har i alla fall några pjäser hamnat i blåsväder.
Månadens konstverk 2014FEBRUARI 2014
Det här är inget konstverk. Det är en bild av ett konstverk, nämligen Uppenbarelsekyrkan vid Bäckvägen i Hägersten. Inget foto kan ge rättvisa åt ljuset och upplevelsen av rymd en solig dag, inte ens på skärm där ljuset kommer bakifrån. Besök den gärna.
APRIL 2014
Hur skulle natten se ut om man satte konturbelysning på Alperna ???
MAJ
Växer konst på träd? Ja, det går de.
JUNI 2014
Naturen är besjälad heter det. Här är en liten själ i lavorna som växer på en ask.
JULI 2014
Finns det en konstmaskin för gemene man. En maskin som kan framställa tavlor som professionella konstnärer aldrig kan konkurera med eller hinna ikapp? Ja det gör det och det utan exta kostnad dessutom. Låna en ljudbok och kör den som bild eller video. Då kan det för ett ögonblick se ut som ovan på skärmen. Passar bra som rörligt pausprogram på TV:en också. Brasor och akvariefiskar i all är men det här..... Skönheten sitter som bekant i betraktarens öga. Lycka till
AUGUSTI 2014
Man kan inte se vad som döljer sig bakom imfönster i våtutrymmen. Går man tillräckligt nära med kameralinsen så att glasets struktur framträder kan man få överraskande fina mönster. Den här skulle kunna användas som förebild till till en glasvägg i offentlig miljö.
AUGUSTI 2014 NOSTALGI
Konst är motsättningar. En bild kan många gånger bara uppskattas i en situation som är i kontrast med tittarens omedelbara belägenthet. Just nu har den värsta värmen lagt sig, ösregnen avtagit, åskan stillnat men brandröken driver kring i mellersta Sverige, nyheterna en plåga. Då framträder en kall januaridag utanför Ringarums Värdshus som enkel och trygg med ett enda mål, fortsatt resa. Just enkelhetern, den obestämda bakgrunen, bristen på detaljer, de enkla färgerna, välkommnar den grå huttrande figuren in i bussens värme. Något önskat kommer att ske.
SEPTEMBER 2014
Sommaren drar mot sitt slut. Ännu en tid kan man bada ute. Minns man någonsin hur vattnet kunde se ut om det inte var dåligt? Här är bassängvattnet i Hägerstensbadet tidigt en solig morgon med blåst innan någon badare kommit.
OKTOBER 2014
Mellan impressionism och kubism fanns under några år i början av förra seklet fauvism. Den betonade färgerna som sådana snarare än motivet. Det hade under senare delen av 1800-talet framställts syntetiska färger av den framväxande kemiska industrin. De hade färger och färgnyanser som man tidigare inte kunnat blanda till eller ens anat. En liknande företeelse finns idag, färgerna på dataskärmen. Men ytterliggare två frihetsgrader har tillkommit. I ena fallet är det möjligheten att ge varje färgelemen (en pixel eller en grupp av pixel) en egen ljusstyrka. Det andra är möjligheten att programmera färg- och ljusförändringar i ett "konstskådespel", den levande tavlan. Bilden ovan är ett exempel på ljusstyrkans betydelse. Färgerna är i huvudsak svart och vitt i olika intensitet och några enkla streckbilder, den traditionellt röda fläcken som brukar rekommenderas för att fånga tittarens uppmärksamhet saknas. Trots det är det nästa smärtsamt att se eller känna rörelsen och djupet i bilden.
NOVEMBER 2014
Är det här konst eller ett monster på villlovägar eller jätten Finn i moderna kläder? Roligt är det i alla fall. Det är Globen i Stockholm som är gubben. Med ett roat och sardoniskt leende blickar han ut över något utanför bilden.
DECEMBER 2014
Tidens väv. Nog har den blivit lite stökigare mot årets slut.
Februari
Strömmande ljus.
Vad ska man nu med det till? Jo, man kan förbättra arkitektonisk utsmyckning. Ta konstmuseet i Kalmar t ex. En svart kub som avvisar det omgivande ljuset, närmast är en belastning för ögat och för tanken till arkitektenbyrån som gjort slut på sina färgpatroner i skrivaren och bara har XL svart kvar. Det är inte så man skapar spänning, mystik och förväntningar. Ögat ska sugas in i byggnaden och det omgivande ljus ge illusionen av att göra det.
.
Cést une difference! som fransmannen säger.
Augusti 2015
Stänkskydden på broar och viadukter är vanligen en dyster bild. Dock döljer sig osynlig konst i det grå. Skönheten finns i betraktarens ögon sägs det och så här ser viaduktens skydd i Västbergamotet ut genom polaroidglasögon. Man kan undra vilken väg impressionismen tagit och vart den lett om målarna haft tillgång till polaroidglasögon? Nog skulle det finnas en hel del överraskande resultat. Spekulationen kan utvidgas. Vi kan inet se ultraviolett ljus med mindre än att linsen ersatts med ett implantat som släpper fram det ultarvioletta ljuset till näthinnan. Det finns åtminstone en person som har den erfarenheten och har beskrivit strålglansen. Vad en målare skulle kunna göra av det tillhör ännu det okända.